Lynx Rave RE 600R E-TEC. Utvecklad för racing, förädlad för ett liv i det fria.

0
12

30-sekunders skylten är uppe. Motorer som varvas upp. Sveper med blicken över startrakan och fixerar första kurvan i mitt medvetande. Skylten som förkunnar att det är ca 5 sekunder kvar till start kommer upp. Omvärlden tonar ut och snart är det bara min egen puls jag hör susa i öronen. Det enda som existerar är den röda lampan som jag vet när som helst kommer att slå om till grönt. Fingrarna på bromsen och Rotax 600R E-TEC motorn strax över inkopplingsvarv plågar variatorremmen. Grönt ljus!

Världen runt omkring exploderar och i ett moln av snö drar vi iväg. Lynxen kastar på klassiskt Lynxmanér skidorna i luften och jag trycker mig instinktivt framåt mot styret. Startrakan är inte så lång, men mina konkurrenters skotrar är alla utrustade med större motorer och även om det inte är med mycket så hamnar jag lite efter in i första kurvan.

Men jag känner mig lugn. Jag vet vilken kapabel maskin jag sitter på och ser verkligen fram emot de kurviga och stökiga partierna längre fram efter banan. Snöröken lättar en aning och plötsligt är öppningen där. Nyper lätt på bromsen samtidigt som jag viker om styret. Bakänden på skotern sladdar ut, jag möter med gasen och passerar första konkurrenten med en läcker bredsladd.

Lynx Rave RE 600R E-TEC är en av de absolut smidigaste skotrar jag kört. Arvet från dess berömda föregångare är extremt tydligt. Det kan knappast bli mer racing än så här utan att det blir en renodlad tävlingsmaskin. Fjädring har alltid varit Lynx sportmaskiners paradgren och denna, den senaste varianten av Rave, är verkligen en finslipad diamant. Tredje generationen PPS boggifjädring är förfinad till närmast perfektion. Det finns många fina fjädringssystem på marknaden idag, men jag vet helt ärligt inte vilket av dem som skulle kunna slå PPS3 på fingrarna.

Den är utrustad med feta KYB PRO 46 HLCR Kashima stötdämpare runt om. Tuffa pjäser kalibrerade för kärva nordiska förhållanden. 2025 års variant visar dock upp en något mer civiliserad sida än vad vi är vana vid från Lynx. Stötdämparna är ganska hårt kalibrerade. Det ska väldigt mycket till innan man får dem att bottna ut. Men de är ändå följsamma och hanterar mindre gupp på ett sätt som till viss del är nytt för att vara en Lynx. Dynan är hård som en kyrkbänk med skumgummiöverdrag, precis som förväntat.

Till väders

Genast efter första kurvan kommer vi in på en kortare raksträcka som avslutas med ett dubbelhopp. Sedan tidigare vet jag att det är fullt möjligt att ta denna dubbel, men då gäller det att inte släppa på gasen. Polaren före mig drar iväg som en kula med sin 850 turbo, men när vi närmar oss hoppet ser jag genom snöröken hur hans bromsljus tänds. Bra, tänker jag samtidigt som jag fortsätter hålla gastummen stumt mot styret. Hoppet rusar närmare och med några meter kvar passeras skoter nummer två. Håller kvar gasen lite längre än vad som känns helt bekvämt. Men nu gäller det bara att pricka hoppet.

Timingen blir inte perfekt, men det gör inget. Lynxens fjädring räddar enkelt upp situationen. Med en axelryckning sväljer KYB dämparna upphoppet och det lugna trygga uppträdandet ger mig god tid att i luften kompensera kickeffekten från upphoppet. Vi tar landningen i perfekt vinkel i det efterföljande hoppet och vinner därmed många värdefulla meter i racet.

Efter en snabb S-kurva kommer vi sen ut på banans klart jobbigaste del. Raksträcka med enbart gupp. Tätt, tätt. Växelvis stora och små. Detta är Lynxens verkliga hemmaplan. Attackerar med allt jag anser förnuftigt. Här gäller det att inte släppa ner maskinen i groparna. Bäst att bara klippa topparna, som min frisör sa en gång när en långhårig yngling skulle fixa frisyren någon gång i slutet av åttiotalet. Typ vid samma tid som de första Lynx Rave såg dagens ljus.

Legender i släkten

Dessa legendariska snöskotrar som skulle komma att förändra hur vi såg på sportskotrar och fjädring för alltid. Våra utvecklingskurvor följdes åt under några år på åttio- och nittio talen, undertecknad och Lynx Rave. Men när jag stannade av i min personliga utveckling, fortsatte Lynx Rave sin resa till vad vi ser idag. 2025 års varianter har inte mycket mer gemensamt med sina tidiga föregångare än namnet och en ambition att vara den bästa skotern du kan ha för intensiv och hård ledkörning.  

Åter till racet. Fortfarande en konkurrent före mig. Men denne får inte riktigt till flytet över de många guppen, medan min Lynx bara sväljer allt som dyker upp. Det gäller att våga hålla tempot och gå all in. Lynx Rave RE 600R E-TEC gillar hårda tag, ju hårdare desto bättre. När förhållandena blir riktigt besvärliga trivs den som allra bäst. Då handlar mycket om förarens mod och skills. Ju mer du ger, desto mer får du tillbaka.

Den sista medtävlaren passeras utan större problem. Lynxens makalösa fjädring får körning över whoopies att verka barnsligt enkelt. Det är egentligen bara att ”sikta och skjut”. Se till att hålla dig kvar på maskinen, resten sköter skotern.

Sammanfattning

Namnet förpliktigar! Lynx Rave RE 600R E-TEC, där RE står för ”Racing Edition”, borgar för fart, kontroll och körupplevelse i toppklass. Som alltid när vi snackar sportmaskiner från Lynx kan den upplevas som lite hård och kärv. Fjädringen är kalibrerad för tuffa tag och detta ger den en naturlig begränsning när guppen blir mindre. Över snällare ledpartier med små gupp känns den lite stötig, men man har ändå tagit stora steg jämfört med tidigare generationer. Lynx har lyckats med konststycket att få till en fjädring som trots sin tydliga inriktning mot stora gupp, långa hopp och tunga landningar, faktiskt hanterar finliret riktigt bra.

Nu är detta egentligen en så kallad ickefråga. Lynx Rave RE 600R E-TEC ska inte smygas fram med. Den ska köras aktivt och den ska köras hårt. Då levererar den som allra bäst. Körställningen perfekt, även för långa personer som undertecknad. Dynan är lagom bred längst bak och smalnar av bra fram mot tanken så att man enkelt och sömlöst kan röra sig över maskinen. Lynxen avnjuts helst sittande, men det är absolut inga problem att växla till stående om situationen skulle kräva det.

Detta är en racingskoter i civila kläder för bruk utanför tävlingsbanorna. En högpresterande 600 kubikare som är bland det mest lättkörda som finns på marknaden idag. I rätta händer kommer den garanterat att ställa många frågor till maskiner med större motorer. Visst, om snön och föret blir blött och tungt, så är det ju ingen nackdel med mer cylindervolym. Men 600:ans smidighet kompenserar detta mer än väl. Körbarheten övertrumfar med råge de större och därmed tyngre maskinerna.

Den vänder sig till kompromisslösa ledåkare som inte nöjer sig med vad som helst. Den skall köras hårt och utmanade. Gör du det, ger den massor tillbaka.

+ Fjädringen. Marknadens bästa

+ Motorn. 600 kubikare med kraft

+ Körställningen. Racing i civilt utförande

– ?

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här